
Panelová diskuze proběhla 17. listopadu. Fotografie z akce naleznete v online galerii FPE.
Sametová revoluce před 35 lety byla zásadním milníkem nejen pro politický a společenský vývoj, ale také pro vzdělávání v naší zemi. Přijďte si připomenout význam těchto událostí a v rámci panelové diskuze se společně zamyslet nad tím, co se od roku 1989 změnilo a mění na našem učení, výuce ve školách a celkově na vzdělávání (nejenom) v České republice. Panelová diskuze, pořádaná Fakultou pedagogickou v rámci oslav 17. listopadu, se zaměří na změny ve vzdělávání za posledních 35 let – od uvolnění ideologických dogmat, přes modernizaci výuky a masivní nástup digitálních technologií, až po současné výzvy.
Panelovou diskuzi pro Vás připravujeme ve spolupráci s Celoživotním a distančním vzděláváním ZČU.
Záznam z panelové diskuze je dispozici na YouTube kanálu Fakulty pedagogické ZČU.
Představujeme panelisty
Doc. Jiří Zounek

Doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D., je přední český pedagog a výzkumník v oblasti vzdělávání, specializující se na dějiny školství ve 20. století a využívání digitálních technologií ve výuce. Působí na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně. Je spoluzakladatelem a garantem studia Pedagogiky se zaměřením na digitální technologie ve vzdělávání (Digited), což je unikátní studium v rámci celé ČR. Toto studium naplňuje jeho vizi o postupné inovaci vzdělávání v éře digitálních technologií. V posledních deseti letech byl hlavním řešitelem nebo spoluřešitelem několika výzkumných a rozvojových projektů. Výsledky své práce publikuje v odborných časopisech a na mezinárodních konferencích. Je (spolu)autorem knih o ICT v základních školách, učitelích a technologiích, mobilních technologiích ve vzdělávání nebo e-learningu. V poslední době publikoval s kolegy dvě knihy v prestižním mezinárodním nakladatelství Springer: Life and Learning of Digital Teens: Adolescents and digital technology in the Czech Republic (2022) a (Post)Socialist Transformation of Primary Schools: Processes, Stories and Challenges in the Czech Republic (2024). V lektorské činnosti se věnuje 3D tisku a virtuální realitě. Více na zounek.cz.
Dr. Ondřej Neumajer

PhDr. Ondřej Neumajer, Ph.D., je český odborník na vzdělávání a popularizátor účelného využívání digitálních technologií ve školství. Dlouhodobě se věnuje tématům inovací ve vzdělávání a vzdělávací politice, působil na různých pozicích vzdělávacího systému, například na MŠMT či ve Výzkumném ústavu pedagogickém. Stál u zrodu projektů digitálního vzdělávání jako jsou Digitální učební materiály, Metodický portál RVP.CZ či Strategie digitálního vzdělávání ČR. Za svou práci získal řadu ocenění, včetně ceny Nadace České Spořitelny za rozvoj digitálního vzdělávání. V současné době působí jako vedoucí oddělení digitalizace ve vzdělávání v Národním pedagogickém institutu ČR, spolupracuje s neziskovou organizací Učitel naživo.
Mgr. Marek Adler

Mgr. Marek Adler, ředitel Základní školy Be Open v pražských Hostavicích, je pedagog, který se zaměřuje na inovativní přístupy ve vzdělávání a podporu profesního růstu učitelů. Vystudoval informatiku a geografii pro střední školy na ZČU v Plzni. Do školství vstoupil po působení v oblasti sportu a marketingu, kde pracoval na projektech pro HC Plzeň 1929, Český svaz ledního hokeje a Český paralympijský tým. Od roku 2015 působí na různých typech škol, postupně se stal lídrem zaměřeným na integraci moderních výukových metod a rozvoj školních týmů. Také lektoruje webináře a semináře především k využití ICT ve výuce, spolupráci pedagogických pracovníků, tandemové výuce či diferenciaci a individualizaci. Vedle své pedagogické praxe vytváří podcast Mozaika vzdělávání, který se věnuje aktuálním tématům a výzvám ve vzdělávání.